12 grudnia 2016

Siostry z Gion

Reżyseria: Kenji Mizoguchi Alternatywny tytuł: Gion no shimai / Sisters of the Gion Produkcja: Japonia, 1936 Długość: 1 godz. 35 min.


Do niedawna bogaty właściciel sklepu Shinbei Furusawa bankrutuje, a cały jego majątek zostaje zlicytowany. Wciąż darząc uczuciem swojego wieloletniego patrona i czując się zobligowaną do zaopiekowania się nim gejsza Umekichi przyjmuje go pod swój dach. Niezadowolona z zaistniałej sytuacji jest mieszkająca z nią gejsza Omocha, która uważa że starzejąca się Umekichi nie jest do niczego zobowiązana względem Furusawy jak również, że nie stać jej na uleganie sentymentom względem dawnego patrona żyjącego na koszt i tak już ledwo wiążących koniec z końcem kobiet. Omocha nie zamierza podporządkowywać swojego życia mężczyznom, wręcz przeciwnie zamierza ich wykorzystywać do własnych celów. Postanawia za wszelką cenę pozbyć się Furusawy i znaleźć sobie i Umekichi odpowiednich patronów.

Postawa Umekichi przyjmującej tradycyjną rolę oddanej bezgranicznie swemu mężczyźnie kobiety stoi w opozycji do bardziej egoistycznego podejścia Omochy. Egoizm ten wyrastający z poczucia niesprawiedliwego podporządkowania mężczyznom skłania ją do traktowania związków z nimi jako zmagań dwóch wrogich sił z którego tylko jedna z nich może wyjść zwycięsko. Źródeł tych dwóch różnych podejść nie należy łączyć jedynie z różnicą w wieku jak dzieli obie gejsze. Szczere oddanie byłemu patronowi jakie przejawia Umekichi względem Furusawy wyrasta z tradycji i środowiska w jakim była wychowywana. Od dzieciństwa dorastająca wśród gejsz, którym jedynym celem jest usługiwanie mężczyznom, Umekichi postrzega bezgraniczne oddanie tej służbie jako powinność którą społeczeństwo przeznacza kobiecie. Właściwe wypełnianie tej roli jest dla niej oczywistym wyborem. Furusawa nie jest dla niej jedynie byłym patronem, ale przede wszystkim ukochanym mężczyzną, przy którym trwanie jest jej obowiązkiem jako kobiety. Nie jest dla niej ważne, że jej ukochany ma żonę i dziecko z którymi rozstał się jedynie z powodów finansowych. Nie w jej gestii leży roztrząsanie tych kwestii, a jedynie trwanie przy Furusawie. W przeciwieństwie do Umekichi Omocha poprzez zdobycie wykształcenia była w stanie wyrwać się spoza okowów tradycyjnego postrzegania roli kobiety w społeczeństwie i jej podporządkowania względem mężczyzny. Pozbawiło ją to złudzeń co do swojej pozycji względem mężczyzn, którzy uległą i stojącą zawsze u ich boku kobietę stawiają za wzór cnót. Swoim zachowaniem i zachodnim stylem ubierania się ostentacyjnie przeciwstawia się tradycji. 


Omocha w swoim zmaganiach z mężczyznami jest bezlitosną femme fatale wykorzystującą ich i porzucającą gdy jest to dla niej korzystne. Wykazuje aktywną rolę tam gdzie kobieta tradycyjnie winna zachowywać bierność. Upodabnia się tym samy do mężczyzn będących według niej z samej swojej natury zdradzieccy i samolubni. Podczas gdy oni sami starają się wykorzystywać swoją materialną przewagę nad nią, ona poprzez swój wdzięk wykorzystuje ich do zaspokajania swoich własnych materialnych potrzeb.


Chociaż Siostry z Gion jest jednym z wcześniejszych filmów Mizoguchiego z łatwością można zauważyć wiele charakterystycznych dla stylu reżysera elementów. Staranna kompozycja scen przypominających wręcz w niektórych momentach obrazy oraz stosowaniem długich ujęć nieodzownie łączą się ze stylem japońskiego mistrza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz