27 grudnia 2016

Pokojówka

Reżyseria: Ki-young Kim Alternatywny tytuł: The Housemaid / Hanyo Produkcja: Korea Południowa, 1960 Długość: 1 godz. 51 min.


Seon-young Kwak i Kyung-hee Cho uczęszczają na zajęcia zakładowego chóru. Obie podkochuję się w prowadzącym zajęcia Dong-sik Kim, który jednak posiada żonę i dzieci. Niezrażona tym Seon-young za namową Kyung-hee podsyła panu Kim liścik w którym wyznaje mu miłość. Mężczyzna powiadamia jednak o niewłaściwym zachowaniu swojej podopiecznej władze zakładu w wyniku czego Seon-young zmuszona zostaje do odejścia. W tym czasie będąca w ciąży żona pana Kim nie jest w stanie dłużej podołać licznym obowiązkom domowym. Jej mąż zatrudnia więc pokojówkę, którą poleconą przez Kyung-hee. Pewnego burzliwego dnia pod nieobecność żony, pan Kim spędza noc z pokojówką, która zachodzi w ciążę. Kładzie się to cieniem na dążącej do zachowania odpowiedniego statusu rodzinie Kimów, która zrobi wszystko, by przez ewentualny skandal go nie stracić. 

Pokojówka jest obrazem moralizatorskim w którym istotną rolę odgrywają wywodzące się z amerykańskiego kina lat 40-tych i 50-tych elementy stanowiące odpowiedź konserwatywnego społeczeństwa na powojenną emancypację kobiet. Mamy więc postać bohatera uwikłanego w skomplikowane relacje z kilkoma młodymi kobietami, które wystawiają jego zasady moralne na próbę. Kobiety te portretowane są jako osoby niezważające na normy społeczne przy realizowaniu swoich potrzeb seksualnych. Są drapieżnikami czyhającymi na chwilę słabości mężczyzny. Prowokują zachowaniem oraz wyglądem, całkowicie ignorując tradycyjne wzory kobiecości. Jednocześnie ich postawa silnej i niezależnej kobiety okazuje się jedynie fasadą. Zderzenie z przeciwnościami burzy ją ukazując kryjącą się za nią, targaną emocjami i zagubioną postać. 

W opozycji do tych kobiet fatalnych twórcy filmu stawiają na piedestale żonę pana Kima. Począwszy od ubioru, przez fryzurę po całkowite poświęcenie się rodzinie jest ona uosobieniem wszystkiego czego społeczeństwo tradycyjnie wymagało od kobiety, a w szczególności od matki. 

Poza moralizatorską krytyką zachodzących w społeczeństwie zmian, która w odczuciu dzisiejszego widza zakrawa wręcz o mizoginizm, film oferuje jednak trzymającą w napięciu historię. Mieszkańcy domu państwa Kim w samolubnej pogoni za spełnieniem swoich pragnień, stają się powoli więźniami we własnym domu. Największą gwiazdą filmu jest niezaprzeczalnie, wcielająca się w postać pokojówki Eun-shim Lee. Elektryzująca osobowość jej bohaterki staje się prawdziwą perełką pośród pozostałych, w większości dość słabo nakreślonych, postaci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz