12 lutego 2016

Midwinter Camellia

Reżyseria: Yasuo Furuhata Alternatywny tytuł: Kantsubaki Produkcja: Japonia, 1992 
Długość: 1 godz. 55 min.



Japonia, początek lat trzydziestych XX wieku. Tomita Iwao zajmuje się dostarczaniem dziewcząt do domów gejsz. Zaniedbywana przez wiecznie pracującego męża i brzydząca się jego profesją Kiwa, żona Tomity, postanawia odejść od niego zabierając ze sobą ich kilkuletniego syna Kentaro. Tomicie nie udaje się przekonać żony do powrotu do domu, zabiera jednak, nie zważając na jej protesty, syna ze sobą. Związany z matką Kentaro słabo zna ciągle nieobecnego ojca i przy pierwszej okazji postanawia uciec. Gdy Tomita odnajduje syna po raz pierwszy spotyka dwudziestojednoletnią konduktorkę autobusową Sadako. Wkrótce spotykają się ponownie gdy ojciec Sadako sprzedaje ją do domu gejsz by pokryć swoje hazardowe długi. Tomita zajmuje się Sadako polecając ją właścicielowi Yokiro, najlepszego domu gejsz w zachodniej Japonii. Sadako występująca teraz pod imieniem Otani szybko staje się gwiazdą Yokiro. Jej uroda zwraca uwagę Nioyamy, zawodnika sumo, pracującego dla yakuzy, który szaleńczo się w niej zakochuje. Otani nie zwraca jednak uwagi na zabiegi sumity nie mogąc zapomnieć o swoim dobroczyńcy którego zaczęła darzyć uczuciem. Sława Otani przyciąga uwagę znanego młodego polityka, który postanawia stać się jej patronem. Gdy jednak nadchodzi czas krajowych wyborów Otani i starający się ją chronić Tomita odnajdują się uwikłani w rozgrywkę pomiędzy dwoma rywalizującymi o elekcję lokalnymi politykami wspieranymi przez konkurencyjne klany yakuzy.


Wydawać by się mogło, że Midwinter Camellia jest jedynie romansem z yakuzą i polityką w tle. Jednak historia widziana głównie przez pryzmat kilkuletniego Kentaro skupia się przede wszystkim na ewolucji jego relacji z ojcem oraz jego postrzegania męskości. Jednym z głównych tematów filmu jest właśnie problem postrzegania tego kim jest prawdziwy mężczyzna i w czym się ta męskość przejawia. Małemu Kentaro imponuje silny Nioyama i budzący strach członkowie yakuzy którzy są dla niego modelowymi przykładami męskości. Ta powierzchowna ocena dziecka szybko jednak zostaje skarcona przez jego bardziej doświadczonego i znającego się na ludziach ojca. Zaczynający jako zwykły osiłek Tomita dzięki ciężkiej pracy i żelaznemu charakterowi doszedł na sam szczyt by móc ożenić się z pochodzącą z bogatej rodziny Kiwą. Siła charakteru pozwoliła mu wbrew przeciwnością na wyprostowanie swojego życia tak by mógł zająć się tymi których kocha. W wykorzystujących swoją siłę do gnębienia słabszych gangsterach Tomita nie widzi niczego godnego uznania. Mężczyzną jest dla niego człowiek, który bierze odpowiedzialność za swoich najbliższych i nie podejmuje walki której nie może wygrać. Tego właśnie uczy swego syna, ucząc się jednocześnie samemu od chłopca. Kentaro odkrywa z czasem, że za z pozoru bezdusznym handlarzem kobietami kryje się życzliwy człowiek będący niejednokrotnie dla swych podopiecznych aniołem stróżem i wybawcą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz